Predictors of Reading and Spelling Words Change as a Function of Syllabic Structure in Spanish /

We investigated the longitudinal predictors of reading and spelling of words and pseudowords with different syllabic structures in a shallow orthography. Participants were 47 Spanish-speaking children from kindergarten to second grade. Letter knowledge, phonological awareness, and rapid automatized...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Martínez, Naroa,
Otros autores: Goikoetxea, Edurne,
Formato: Analítica
Idioma:English
Fecha de publicación: Madrid : Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid, 2020.
Materias:
Acceso en línea:https://recursos.uloyola.es/login?url=https://accedys.uloyola.es:8443/accedix0/sitios/ebook.php?id=125627
LEADER 03330nab a2200457 i 4500
001 ELB125627
003 FINmELB
005 20240708173000.0
006 m o d |
007 cr cnu||||||||
008 240708c20209999sp fr p o 0 0eng d
022 |a 1135-755X 
035 |a (OCoLC)1449571187 
040 |a FINmELB  |b spa  |e rda  |c FINmELB 
050 4 |a LB1051  |b .M378 2020 
080 |a 37.015.3(045) 
082 0 4 |a 370.15  |2 23 
100 1 |a Martínez, Naroa,  |e autor. 
245 1 0 |a Predictors of Reading and Spelling Words Change as a Function of Syllabic Structure in Spanish /  |c Naroa Martínez Pereña, Edurne Goikoetxea Iraola. 
264 1 |a Madrid :  |b Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid,  |c 2020. 
310 |a Semestral 
336 |a texto  |b txt  |2 rdacontent/spa 
337 |a computadora  |b c  |2 rdamedia/spa 
338 |a recurso en línea  |b cr  |2 rdacarrier/spa 
362 0 |a Vol. 1, n. 1 (1995)- 
520 |a We investigated the longitudinal predictors of reading and spelling of words and pseudowords with different syllabic structures in a shallow orthography. Participants were 47 Spanish-speaking children from kindergarten to second grade. Letter knowledge, phonological awareness, and rapid automatized naming were evaluated at the beginning and at the end of the school year, and reading and spelling skills were assessed at the beginning of the following year. Hierarchical multiple regression analysis revealed that letter knowledge was the strongest predictor of reading and spelling words and pseudowords with simple syllables after 6 and 12 months. Phonological awareness predicted reading and spelling stimuli with complex syllables. Mediation analysis confirmed the mediator role of phonological awareness in the relationship between letter knowledge and reading and spelling with complex syllabic stimuli. This research provides longitudinal evidence that the syllabic structure determines the role of letter knowledge and phonological awareness in reading and spelling skills in Spanish. Understanding the knowledge that is key to learning to read and write may lead to improving methods and materials for literacy in Spanish language. 
546 |a En inglés; resúmenes en español e inglés. 
588 |a Descripción basada en metadatos suministrados por el editor y otras fuentes. 
588 |a Descripción basada en Psicología educativa: revista de los psicólogos de la educación, vol. 26, n. 1 (enero 2020), P. 37-48. 
590 |a Recurso electrónico. Santa Fe, Arg.: elibro, 2024. Disponible vía World Wide Web. El acceso puede estar limitado para las bibliotecas afiliadas a elibro. 
650 4 |a Conocimiento de las letras. 
650 4 |a Conocimiento fonológico. 
650 4 |a Desarrollo de la lectura. 
650 4 |a Estructura silábica. 
650 4 |a Investigación longitudinal. 
650 4 |a Ortografía transparente. 
655 4 |a Artículos electrónicos. 
700 1 |a Goikoetxea, Edurne,  |e autor. 
773 1 |t Psicología educativa: revista de los psicólogos de la educación.  |x ISSN 1135-755X  |d Madrid: Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid.  |g vol. 26, n. 1 (enero 2020), p. 37-48 
797 2 |a elibro, Corp. 
856 4 0 |u https://recursos.uloyola.es/login?url=https://accedys.uloyola.es:8443/accedix0/sitios/ebook.php?id=125627